سونوگرافی کبد چرب

سونوگرافی کبد چرب همانگونه که از اسمش مشخص است روشی است برای بررسی افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند متاسفانه افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند هیچ گونه علامتی ندارند به همین دلیل بهترین روش برای تشخیص این نوع بیماری انجام سونوگرافی کبد چرب است .

منظور از کبد چرب چیست ؟

هنگامی کبد چرب می شود که چربی در کبد جمع شده باشد و باعث ورم و التهاب در داخل کبد شود همین عامل باعث می شود کبد در کارایی وعملکرد دچار مشکل شود و عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند مشکلات بسیار جدی را برای فرد ایجاد کند .

چه افرادی بیشتر به کبد چرب مبتلا می شوند ؟

• کسانی که چاق هستند
  • افراد کم تحرک
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند
  • افراد پر استرس
  • کسانی که از غذاهای فست فودی زیاد استفاده می کنند
  • افرادی که از نوشابه زیاد مصرف می کنند

انواع کبد چرب

به طور کلی کبد چرب را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد که عبارتست از :

• کبد چرب الکلی : اگر بیمار زیاد از الکل استفاده کرده باشد .
  • کبد چرب غیر الکلی : اگر علل آن الکل نباشد .

علائم کبد چرب

کبد چرب همان طور که گفته شد دارای هیچ گونه علائمی نیست و امکان دارد پزشک از علائم کلی بیمار مانند بی حالی ،ضعف ، فشار ، درد تشخیص دهد که بیمار احتمال دارد دارای کبد چرب باشد اما معمولاً پزشک برای مطمئن شدن از مبتلا شدن کبد چرب بیمار در بیشتر موارد یک سری آزمایش و یا انجام سونوگرافی کبد چرب را تجویز می کند .

تشخیص کبد چرب

• یا از طریق آزمایش بالا بودن آنزیم کبدیALT یا   SGPTو یا آنزیم گلو تامین ترانس پپتیداز پزشک بیماری کبد چرب را تشخیص می دهد  .
  •  با سونوگرافی به علت افزایش اکو پارانشیم کبد
  • به انجام سونوگرافی می توانید به خوبی تشخیص دهیم که بیماری کبد چرب در چه مرحله این است آیا خفیف است یا بسیار شدید است ؟

انواع کبد چرب

منظور از انواع کبد چرب چیست؟ کبد چرب را می توان به سه گروه  تقسیم بندی می کنند .اگر علت ایجاد مصرف زیاد الکل باشد به آن کبد چرب الکی در غیر این صورت کبد چرب غیر الکلی می گوییم .

نوع اول : نوع اول به صورتی است که در عملکرد کبد  اختلالی ایجاد نمی کند اما نیاز به کنترل دارد .

نوع دول :باید بسیار کنترل کنیم تا به درجه ی پیشرفت نرسد .

نوع سوم : نوع سوم بسیار شدید و حاد است و به صورت برخی علائم خودش را نشان داده است .

کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی به هنگامی روی می دهد که فرد در کبدش چربی جمع شده است و این گونه چربی کبد با مصرف الکل نبوده و بیشتر به علت اضافه وزن فرد به این بیماری دچار شده است همین عامل خود به چندین قسمت تقسیم بندی می شود و باعث ایجاد دیگر بیماری ها می شود مانند دیابت و …

کبد چرب الکلی

این نوع بیماری همان گونه که از نامش مشخص است از مصرف زیاد الکل ایجاد می شود و درصورتی که فرد از مصرف الکل اجتناب کند به مرور زمان درمان می شود و در صورت ادامه فرد به الکل امکان اینکه به دچار سیروز کبدی شود هم وجود دارد .

کبد چرب بارداری

این نوع بیماری از جمع شدن چربی در زمان بارداری است که بسیار خطرناک و جدی محسوب می شود و می تواند باعث نارسایی کبدی و کلیوی ،خونریزی و عفونت شود علائم این بیماری شامل استفراغ ، درد ، تهوع است که در ماه های آخر خودش را نشان می دهد به همین دلیل زنان قبل از بارداری لازم است آزمایش های پیش از بارداری را انجام دهند تا بارداری موفقی داشته باشند .