سونوگرافی رحم و ضمائم چیست؟

سونوگرافی از رحم یا ضمائم یکی از رایج ترین روش برای تشخیص بیماری های دستگاه تناسلی( مانند تومورها ، کیست و…) زنان است. سونوگرافی رحم یا تخمدان کمک می کند تا کوچک ترین تغییرات در اندازه و شکل هر نوع بیماری به راحتی قابل تشخیص باشد. وجود هر گونه بیماری در ناحیه تناسلی ممکن است باعث ناباروری شود. پس بهتر است زود درمان شود. متخصص یا پزشک زنان و زایمان به منظور کنترل بیماری، انجام معاینه با دستگاه سونوگرافی را سالی یک بار توصیه می کند. اگر یک خانم مبتلا به بیماری های دستگاه تناسلی باشد، اولتراسوند توسط پزشک تعیین می شود. خانم ها می توانند علائم بسیاری داشته  باشند. دارا بودن چرخه های قاعدگی نامنظم یا دردناک ، ناراحتی های رحمی، درد شکمی، خونریزی و ناباروری  با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد، هم چنین برای تعیین دقیق تر حاملگی در مراحل اولیه سونوگرافی یک روش مطمئن و بی خطر می باشد.

سونوگرافی به دو صورت انجام می شود.

• سونوگرافی از طریق شکم
  • سونوگرافی از طریق دهانه واژن که به آن ترانس واژینال می گویند.

کاربرد سونوگرافی رحم و ضمائم آن

• تشخیص وجود توده و فیبروم رحم
  • بررسی موقعیت قرار گیری رحم و تخمدان
  • بررسی کیست تخمدان
  • اندازه رحم
  • مشاهده تغییرات شکل مثانه
  • تشخیص بارداری خارج از رحم
  • تشخیص تومور تخمدان
  • بررسی عفونت های لگن
  • بیماری های سیستم ادراری

آماده سازی برای سونوگرافی رحم و ضمائم آن

قبل از رفتن به سونوگرافی، مثانه نباید خالی باشد. پر بودن مثانه به منظور بالا بردن گازهای  روده باعث می شود بتوانیم  رحم تخمدان را بهتر ببینیم . به منظور پر کردن آن، قبل از تشخیص (حدود 1 ساعت)، بیمارباید 1.5 لیتر آب بنوشد.  سونوگرافی باید در سطح  بدن و بدون پوشش انجام شود تا پزشک توانایی قرار دادن ژل را داشته باشد. لازم است گفته شود که در طول دوره قاعدگی رحم تغییر می کند و بنابراین معاینه باید در روز پنجم بعد از شروع قاعدگی انجام شود.

شایان ذکر است که دستگاه را در هر نقطه ای وارد نمی کنند. چنانچه زخم در ناحیه شکم وجود داشته باشد، قرار دادن ژل در آن نقطه ممنوع می باشد. این عارضه هیچ گونه ناراحتی  و خطری برای فرد به همراه نمی آورد.

سونوگرافی روشی مناسب برای تشخیص مشکل در لوله های رحمی یا فالوپ نیز می باشد.