تشخیص بیماری مادرزادی قلبی

با توجه به این که بیماری های مادرزادی قلب از دوره جنینی وجود دارد بعضی از این بیماری ها در جنین باعث بروز علائم می شوند.

جهت برقراری تماس با سونوگرافی پرنیا می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید 44280378-44280176

به عنوان مثال اگر در جنین دریچه سمت راست قلب دچار نارسایی شود می تواند باعث نارسایی قلب جنین و در نهایت باعث تجمع مایع در قسمت های مختلف بدن جنین شود در حالی که اکثر بیماری های مادرزادی قلب در جنین علامتی ایجاد نمی کنند ولی بر حسب نوع بیماری ممکن است علائم آن ها بعد از تولد ماه ها یا سال ها بعد ایجاد شود .

تشخیص بیماری مادرزادی قلبی در جنین

تعداد بسیاری از نوزادانی که بیماری مادرزادی قلبی دارند ممکن است هیچ گونه علامت بالینی در روزهای اول بعد از تولد نداشته باشند و فقط در معاینه قلب نوزاد پزشک ممکن است به صدای غیر طبیعی قلب پی ببرد .

تشخیص بیماری مادرزادی قلبی در شیرخواران

• در اکثر زایشگاه ها و بیمارستان ها قبل از ترخیص تمام نوزادان آن ها توسط پزشک معاینه می شوند . اگر چه کبودی مختصر در انتهای دست ها یا پاها اغلب ناشی از سرماست و معمولاً نگران کننده نیست بعضی از شیرخواران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب در روزهای اول بعد از تولد دچار کبودی می شوند که دراغلب موارد با افزایش سن بیمار ،شدت این کبودی افزایش پیدا می کند.
  • یکی دیگر از علائم مادرزادی در شیرخواران تنگی نفس یا افزایش تعداد تنفس است که معمولاً در زمان تغذیه ، تعداد تنفس باز هم افزایش می یابد
  • خستگی زودرس یکی دیگر از علائم بیماری مادرزادی است که اغلب شیرخوار به دلیل خستگی از خوردن شیر خودداری می کند و یا به خواب می رود و به دلیل این که سیر نمی شوند خیلی زود از خواب بیدار می شوند .
  • یکی دیگر از علامت ها وزن گیری مناسب است که علل بسیار متعددی دارد و باید علت آن بر حسب شرایط خاص هر فرد بررسی شود .

تشخیص بیماری مادرزادی قلبی در کودکان

• درد قفسه سینه یکی از علائم بیماری مادرزادی قلبی در کودکان است .
  • تپش قلب یکی دیگر از بیماری قلبی در کودکان است که بیشتر در زمان فعالیت خود را نشان می دهد .
  • تعریق فراوان می تواند علائم بیماری قلبی باشد .

باید توجه کنیم در یک کودک مبتلا به بیماری قلبی ممکن است یک یا چند علائمی که ذکر شد به طور همزمان وجود داشته باشد در واقع تعداد زیادی کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی در ظاهر هیچ گونه علامتی ندارند و زمانی که به علت سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کنند در معاینه قلب به بیماری آن ها پی برده می شود .

مقاله های مرتبط با سونوگرافی پرنیا عبارتست از :

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی آنومالی